adres: ul. Wiślna 12, 31-007 Kraków
tel: (0-12) 422 25 18, 422 23 11
fax: (0-12) 421-67-31
e-mail: redakcja@tygodnik.com.pl
REDAKCJA ARCHIWUM PROMOCJA REKLAMA PRENUMERATA
 
Główna strona

Nowy numer
NR 28 (2818)
13 lipca 2003


  Spis treści
  Komentarze
  Obraz tygodnia
  Kronika religijna
  Liturgiczne czytania
  tygodnia

  Medytacja biblijna
  ks. Mieczysław Maliński
  Kobiety w Biblii
  Przegląd prasy krajowej
  Przeglad prasy
  zagranicznej
  Notatki
  Wśród książek
  Z płyty na płytę
  Listy
FELIETONY
  Józefa Hennelowa
  Małgorzata Musierowicz
  Ewa Szumańska
  Andrzej Dobosz
  Michał Komar
  Marcin Król
  Stanisław Lem
  Czesław Miłosz
  Jacek Podsiadło

  Tematy miesiąca

DODATKI TEMATYCZNE

UNIA DLA CIEBIE

KSIĄŻKI W TYGODNIKU

FILM W TYGODNIKU

APOKRYF

KONTRAPUNKT


To jest strona archiwalna.

Aktualna strona internetowa "Tygodnika Powszechnego" znajduje się pod adresem www.TygodnikPowszechny.pl

Projekt, wykonanie, obsługa:
Verbanet
Wersja do druku
Napisz komentarz



Lipcowy numer "Znaku"

Chrześcijanin idzie na wojnę


Zanim amerykańscy marines przekroczyli granicę z Irakiem, między chrześcijanami już toczył się spór, czy wojnę tę będzie można uznać za sprawiedliwą. Padały też pytania o stosunek Kościoła i chrześcijan do wojny w ogóle. Kiedy nad Eufratem zamilkły działa, dyskusja toczy się dalej - m.in. na łamach najnowszego, lipcowego numeru "Znaku".

W trzech pytaniach miesięcznikowej ankiety udało się zawrzeć kluczowe dylematy, które na nowo postawiła przed chrześcijanami wojna w Iraku: 1. Czy chrześcijanin może mieć udział w zabijaniu? A jeśli tak, kiedy jest to dozwolone? 2. Czy pojęcie "wojny sprawiedliwej" da się wywieść z Dobrej Nowiny, czy też jest wytworem kultury, która stępiła ewangeliczny radykalizm? 3. Czy zbrojne zaangażowanie w wojnę może być przejawem miłości-caritas? Jeśli nie, to czy istnieją racje, które są nadrzędne wobec nakazu miłości nieprzyjaciół i przykazania "nie zabijaj"?

Odpowiedzi udzielają Bogdan de Barbaro, Halina Bortnowska, Chantal Millon-Delsol, Józefa Hennelowa, Nikolaus Lobkowicz, Jakub Lubelski, Andrea Riccardi i Zbigniew Stawrowski. O moralne uzasadnienie uderzenia na Irak spierają się Richard John Neuhaus (współpracownik Martina Luthera Kinga, przez ponad 30 lat luterański pastor, od 1991 r. - katolicki ksiądz) i Karol Tarnowski. Piotr Dardziński, podobnie jak Neuhaus, broni tezy, że amerykańską interwencję można usprawiedliwić w świetle nauki Kościoła. Redaktor prowadzący zlikwidowanego niedawno "Azymutu" konstatuje: "Wojna, w której antyamerykańskie demonstracje w Iraku są jej największym sukcesem, oznaczają bowiem wolność wyrażania opinii oraz - miejmy nadzieję - początek ładu, pokoju i dobrobytu, który jeszcze długo budować będą Irakijczycy, a do którego już powrócił amerykański żołnierz: odbita z niewoli irackiej, 19-letnia wolna Amerykanka. Jak wielu innych amerykańskich żołnierzy wróciła zapewne z poczuciem, że zrobiła dla innych coś dobrego". Ks. Grzegorz Ryś przypomina dzieje "świętych wojen", zaś Adam Workowski wybiega w przyszłość - i zastanawia się, czy w erze terroryzmu tradycyjnie rozumiane kryterium sprawiedliwości wojny da się zastosować do współczesnych konfliktów. Może nadeszła pora, by zreformować teorię "wojny sprawiedliwej"?

MZ


Archiwum | Redakcja | Prenumerata | Reklama | Ludzie Tygodnika | Archiwum felietonów | Historia pisma
Archiwum Jerzego Turowicza | Unia dla Ciebie | Książki w Tygodniku | Film w Tygodniku |
Jazz w Tygodniku | Apokryf | Kontrapunkt

© 2000 Tygodnik Powszechny