adres: ul. Wiślna 12, 31-007 Kraków
tel: (0-12) 422 25 18, 422 23 11
fax: (0-12) 421-67-31
e-mail: redakcja@tygodnik.com.pl
REDAKCJA ARCHIWUM PROMOCJA REKLAMA PRENUMERATA
 
Główna strona

Nowy numer
NR 16 (2806)
20 kwietnia 2003


  Spis treści
  Komentarze
  Obraz tygodnia
  Kronika religijna
  Liturgiczne czytania
  tygodnia

  Medytacja biblijna
  ks. Mieczysław Maliński
  Kobiety w Biblii
  Przegląd prasy krajowej
  Przeglad prasy
  zagranicznej
  Notatki
  Wśród książek
  Z płyty na płytę
  Listy
FELIETONY
  Józefa Hennelowa
  Małgorzata Musierowicz
  Ewa Szumańska
  Andrzej Dobosz
  Michał Komar
  Marcin Król
  Jacek Podsiadło
  Stanisław Lem

  Tematy miesiąca

DODATKI TEMATYCZNE

UNIA DLA CIEBIE

KSIĄŻKI W TYGODNIKU

FILM W TYGODNIKU

APOKRYF

KONTRAPUNKT


To jest strona archiwalna.

Aktualna strona internetowa "Tygodnika Powszechnego" znajduje się pod adresem www.TygodnikPowszechny.pl

Projekt, wykonanie, obsługa:
Verbanet


Notatki


"Malczewski i inni..." w Lublinie

Malarstwo polskie pierwszej połowy XX wieku z kolekcji Muzeum im. prof. Stanisława Fischera w Bochni w 750-lecie lokacji miasta pokazano w galerii sztuki "Wirydarz" Lubelskiej Szkoły Biznesu. Kuratorzy wystawy - Jan Flasza i Piotr Zieliński - wybrali do prezentacji kilkadziesiąt obrazów wybitnych malarzy działających na przełomie XIX i XX w., m.in. Jacka Malczewskiego (wśród nich autoportret w zielonej, fantazyjnej zbroi), Olgi Boznańskiej, Teodora Axentowicza, Włodzimierza Tetmajera, Leona Wyczółkowskiego, Juliana Fałata, Wojciecha Weissa. Towarzyszą im prace malarzy bocheńskich tego okresu: Ludwika Stasiaka, Marcina Samlickiego i innych.

Z Marcinem Samlickim (1878-1945) - malarzem, krytykiem sztuki i pedagogiem, utrzymującym rozległe kontakty towarzyskie i artystyczne - związane są początki kolekcji bocheńskiego muzeum. Uzyskując obrazy drogą wymiany, od swoich przyjaciół malarzy, gromadził swój zbiór z myślą przekazania go projektowanemu Muzeum Regionalnemu Ziemi Bocheńskiej. Tragiczna śmierć artysty pod kołami sowieckiego samochodu uniemożliwiła realizację zamysłu. Muzeum powstało w 1959 r. przede wszystkim dzięki wysiłkowi bocheńskiego nauczyciela, zdolnego malarza i rysownika, kolekcjonera - Stanisława Fischera. Ofiarność lokalnej społeczności oraz zapis testamentalny Marcina Samlickiego spowodował, że kolekcja Muzeum w Bochni wyróżnia się na tle innych. W wydanym przez galerię sztuki "Wirydarz" katalogu czytamy: "O ile (...) muzealna galeria malarstwa polskiego zaskakuje widza znanymi nazwiskami, o tyle, odpowiadająca temu samemu zakresowi chronologicznemu galeria malarstwa bocheńskiego świadczy dobrze o poziomie malarskiej prowincji utrzymującej żywy kontakt z większymi ośrodkami, np. Krakowem, a także z Wiedniem, Monachium czy Paryżem".


Jan Paweł II w obiektywie fotografów Reutera

W krakowskim Muzeum Narodowym w Sukiennicach gości wystawa pt. "Śladami Pielgrzyma - Jan Paweł II w obiektywie fotografów Reutera". Ponad 70 wielkoformatowych zdjęć pochodzących z różnych okresów pontyfikatu wybrano w ten sposób, by ukazać Ojca Świętego "podczas pielgrzymowania i wielkiej misji ku pokojowi". Widzimy Go w czasie deszczu, wichru, za oknem kolejowego wagonu, wychylonego zza skrzydła samolotu, otoczonego ludźmi różnych ras i kultur. Fotografowie Reutera pokazują Go w towarzystwie głów państw i w obozie dla uchodźców.

Można wyróżnić główne tematy, motywy wokół których koncentrują się mistrzowie obiektywu tworząc pewne cykle. Są to: Papież i krzyż, zawsze wzruszające zdjęcia Papieża z dziećmi i młodymi, Papież z duchowieństwem różnych obrządków i wyznań - ukraińskim, ormiańskim, rabinami (świetne podwójne portretowe zdjęcie z naczelnym rabinem Ukrainy autorstwa Vincenzo Pinto). To piękne zdjęcia, kunsztownie, precyzyjnie zakomponowane. Przez obserwację szczegółu, ulotnej chwili dają możliwość spotkania z Ojcem Świętym naturalnym, bezpośrednim, czasem w chwili stwarzającej atmosferę żartu. Pozwalają dotknąć też trudnej do określenia tajemnicy w chwili Jego modlitewnej zadumy, skupienia, koncentracji, która przywraca znaczenie najprostszym, drobnym gestom (np. rozpalanie kadzidła). Fotografowie zarejestrowali na twarzy Papieża cień padający od niesionego krzyża (Lucciano Mellace), Jego głowę pochyloną w podobnym geście, jak głowa Chrystusa z krucyfiksu obok (Dylan Martinez). Czasem wystarczy tylko ujęcie Jego dłoni opartej o ścianę płaczu w Jerozolimie (Jim Hollander). Zupełnie nieprawdopodobne jest zdjęcie Paolo Cocco wykonane podczas otwarcia Drzwi Świętych w bazylice św. Piotra w grudniu 1999 r. Klęcząca, wsparta na krzyżu postać Papieża, w tonacji srebrno-szarej, zdaje się przynależeć do innej rzeczywistości. Na wielu pokazanych fotografiach Papieża otaczają ludzie. Są oni masą wyciągniętych dłoni, dynamiczni, w ruchu, pełni barw, powiewający chorągiewkami, chustami, a jednak cała uwaga patrzącego - dzięki mistrzostwu fotografów - skupia się na białej, statycznej sylwetce Następcy św. Piotra.

Niezrozumiałe jest natomiast zaprezentowanie wystawy "Śladami Pielgrzyma" na tle stałej ekspozycji polskiego XIX-wiecznego malarstwa i rzeźby. Muzealne eksponaty rozpraszają widza, utrudniając mu pełne skupienie w odbiorze fotografii.

Wystawa czynna do 4 maja br.

(m)


Archiwum | Redakcja | Prenumerata | Reklama | Ludzie Tygodnika | Archiwum felietonów | Historia pisma
Archiwum Jerzego Turowicza | Unia dla Ciebie | Książki w Tygodniku | Film w Tygodniku |
Jazz w Tygodniku | Apokryf | Kontrapunkt

© 2000 Tygodnik Powszechny